Menu
Ultrazvuk nám píska do uší, následky len tušíme. Ne-počujeme ho v kancelárii aj v obchode

Ultrazvuk nám píska do uší, následk…

Mnohí z nás, bez toho by ...

Základňové stanice mobilnej siete (BTS) a informácie o bunkách v SR.

Základňové stanice mobilnej siete (…

Základňové stanice (z ang...

Komunikácia mobilného telefónu. Ako funguje?

Komunikácia mobilného telefónu. Ako…

Komunikácia mobilného t...

GSM handover or handoff

GSM handover or handoff

GSM handover or handoff...

GSM Audio kodek / Vokodér

GSM Audio kodek / Vokodér

 GSM Audio kodek / Voko...

Logické a fyzické GSM kanály

Logické a fyzické GSM kanály

Logické a fyzické GSM kan...

Kontrola GSM výkonu a energetická trieda

Kontrola GSM výkonu a energetická t…

Kontrola GSM výkonu a en...

GSM frekvencie a frekvenčné pásma

GSM frekvencie a frekvenčné pásma

GSM frekvencie a frekvenč...

Účinná metóda proti odpočúvaniu - signál vytvorí šum, ktorý zabráni nahrávaniu hovorov.

Účinná metóda proti odpočúvaniu - s…

Výskumníci z Univerzity I...

Rámcová štruktúra GSM

Rámcová štruktúra GSM

Rámcová štruktúra GSM- R...

Prev Next
Slovak Afrikaans Albanian Arabic Armenian Azerbaijani Basque Belarusian Bulgarian Catalan Chinese (Simplified) Chinese (Traditional) Croatian Czech Danish Dutch English Estonian Filipino Finnish French Galician Georgian German Greek Haitian Creole Hebrew Hindi Hungarian Icelandic Indonesian Irish Italian Japanese Korean Latvian Lithuanian Macedonian Malay Maltese Norwegian Persian Polish Portuguese Romanian Russian Serbian Slovenian Spanish Swahili Swedish Thai Turkish Ukrainian Urdu Vietnamese Welsh Yiddish

Nová atómová ponorka pripomína otázku , či sú tieto stroje vôbec účelné

V anglickej lodenici Barrow - in - Furness spustili na vodu atómovú ponorku HMS Artful . Tradičné fľašu šampanského sa o trup tretieho plavidla triedy Astute rozbila s dvojročným oneskorením . Bojové aj plavebné schopnosti predražených plavidiel navyše vyvolávajú čoraz väčšie rozpaky .

Atómová ponorka HMS Artful .

Projekt atómových ponoriek triedy Astute sa začal rodiť na samom začiatku deväťdesiatych rokov minulého storočia . Moderné plavidlá mala nahradiť dosluhujúce ponorky triedy Swiftsure a obstarožný lode triedy Trafalgar .
Britskí námornej lordi v roku 1991 predpokladali , že za dvadsať rokov bude možné počítať s novými loďami . Roku 2009 bol zo služby vyradený Trafalgar , o dva roky neskôr Turbulent .
Päť ponoriek triedy Swiftsure vyradili z činnej služby roku 2010 po viac ako tridsaťpäťke služby . Tou dobou mala ale náhrada za ne na dokončenie ešte veľmi ďaleko .

 Astute bola síce slávnostne spustená na vodu už roku 2007 , do služby ale kvôli dlhej rade závad vstúpila až o tri roky neskôr . V dnešných dňoch malo Kráľovské námorníctvo disponovať siedmimi novými ponorkami . V činnej službe má jedinú , už spomínanú Astute . Ambush sa nachádza v štádiu skúšobných plavieb , zatiaľ čo Artful bol 17. mája 2014 spustený na vodu . Ako vychádzajú najavo ďalšie a ďalšie komplikácie sprevádzajúce stavbu aj službu Astute a jej sestier , britská verejnosť dáva najavo čoraz väčšie rozladenie . Kde zostala Británia , vládkyňa morí , pýta sa .

 Veľmi dobrodružná záležitosť

 Britské ponorkovej loďstvo sa právom pýši svojimi úspechmi . Ponorky Royal Navy nikdy nepatrili k najpokrokovejším vojnovým lodiam svojho druhu . Pokusy o novátorstvo končievali tragicky . Prvoválečný pokus inštalovať do veže ponorky monštruózne kanón kalibru 305 milimetrov skončil neúspechom . Ponorky vybavené sadou turbín z torpédoborcov mali zase ponorkám umožniť operovať spoločne s bojovom loďstvom , ostré skúšky však viedli k strate hneď piatich z nich .

 

HMS Artful v číslach

 Výtlak : 7000/7400 ton

Dĺžka : 97 metrov
Šírka : 11,3 meter
Ponor : 10 metrov
Pohon : Reaktor Rolls Royce PWR
Rýchlosť : 30 uzlov ( vypočítaná )
Ponor : 300 metrov

Výzbroj : šesť odpaľovacích rúr pre torpéda Spearfish alebo protipozemní strely Tomahawk Block IV

 Keď Briti v priebehu 2. svetovej vojny zajali ponorku U570 , boli doslova šokovaní jej interiérom . V porovnaní s ich ponorkami pripomínali nemeckej U - booty so svojím dreveným obložením interiéru a kóje pre mužstvo pohodlný penzión . Veliteľ sprievodného torpédoborce a neskoršie uznávaný námornej publicista a spisovateľ Donald MacIntyre napísal : " Keď sme zachránili nejaké Nemca , hneď sme sa od nich snažili získať ďalekohľady . Zeiss , to bol náš sen . O niečom takom sa nám mohlo len zdať . Boli sme ako slepci . Sám som jeden zeiss používal celú vojnu . Keď som ho požičal svojmu známemu z ponorkovej služby , bol v šoku . Neveril , že je tak kvalitný ďalekohľad vôbec možný . "

 


Veľkým prekvapením pre Britov bolo aj to , že nemeckí ponorkáři na rozdiel od nich nemusia mieriť na cieľ celú lodí . Niet pu , že sa po skončení vojny snažili z nemeckých ponoriek okopírovať čo najväčšie množstvo technologických noviniek . Bol medzi nimi napríklad šnorchel , výsuvná trubica umožňujúce výmenu vzduchu v nízko ponorené ponorke . Holanďania a po nich Nemci túto technológiu úspešne zvládli v tridsiatych a štyridsiatych rokoch . Briti kvôli nekvalitnému šnorchlu v päťdesiatych rokoch stratili ponorku Affray a Admirality zareagovala s nezvyklou razanciou . " Dôrazne neodporučila " používať šnorchel . Hoci sú týmto zariadením britskej ponorky naďalej vybavené , slúžia predovšetkým na zvyšovanie odporu , ktorý ponorené plavidlo kladie . Druhé poučenie , ktoré Admirality z tragédie ponorky Affray vyvodila , bolo ešte tvrdšie . Zakázala , aby sa akákoľvek ďalšia loď volala Affray , " pretože je nedôstojné , aby sa loď Jej Veličenstva volala po tak nedôstojnom spôsobu boja , ako je bitka . "

Tieto opatrenia sa ukázala ako účinná , pretože od tej doby Veľká Británia žiadnu ďalšiu ponorku nestratila . Kvalita britských ponoriek však zostala naďalej pochybná . Dôkazom môže byť slávna misia atómovej ponorky Conqueror . Pri plavbe do oblasti operačného nasadenia u Falkland jej reaktor stratil výkon a plavidlo začalo nekontrolovateľne klesať . Posádke sa podarilo poruchu odstrániť . Dňa 2. mája 1982 Conqueror potopil argentínsky krížnik General Belgrano a stal sa tak prvou atómovou ponorkou , ktorá v ostrom nasadení zničila nepriateľské plavidlo . Dojem z celej akcie trochu kazí fakt , že aj keď mal Conqueror na palube supermoderné torpéda Tigerfish , argentínsky krížnik poslal ku dnu torpédami Mk.8 . Tá sa nijako výraznejšie nelíšila od výzbroje ponoriek za 2. svetovej vojny .

 

" Neboli sme si istí , že tigerfishe správne fungujú , " uviedol neskôr veliteľ Conqueror komandér Christopher Wreford - Brown . " Považovali sme ich za nebezpečné predovšetkým vlastné ponorke . Viete , služba na britskej atómovej ponorke je stále veľmi dobrodružná záležitosť . "

 Ponorky triedy Astute to mali zmeniť .

Leviatan a 98 Jonáš

 

17. marca 1997 britskej ministerstvo oznámilo , že uvoľnilo dve miliardy libier na stavbu troch útočných ponoriek . Zákazku na ich stavbu získala spoločnosť GEC - Marconi , ďalšie štvoricu malo v budúcnosti postaviť konzorcium BAE Systems . V ňom sa ešte pred začatím stavby rozpustila i spoločnosť GEC - MARCONI ; celá obrie zákazka tak spadla do lona BAE . V jej lodenici bol tiež 31. januára 2001 položený kýl Astute . Ceremónia sa odohrala na deň sto rokov potom čo Veľká Británia získala svoju prvú ponorku Holland 1.

 

Už v decembri 2002 dostala spoločnosť BAE varovanie pred ďalším prekračovaním plánovaných nákladov . Tie predstavovali necelých 700 miliónov libier . BAE reagovala oznámením , že inštalácia pokročilého trojrozmerného navigačného a rozpoznávacieho systému sa ukazuje ako náročnejšie , než sa predpokladalo . Vzhľadom k tomu , že sa jedná o kľúčový prvok vybavenia ponoriek triedy Astute , nezostalo britskej vláde po dlhých ťahaniciach a so škrípaním zubov ustúpiť . Roku 2006 minister obrany Adam Ingram oznámil zvýšenie rozpočtu o 250 miliónov libier za kus u prvých troch plavidiel triedy Astute . U ďalších štyroch sa cena zvýšila rovno o 430 miliónov libier .

 V auguste 2010 Astute konečne prevzalo námorníctvo - projekt sa oneskoril o 47 mesiacov a konečná cena sa zvýšila o 48 percent na konečných približne 1,2 miliardy libier . Vrodená britská hrdosť na námorníctvo by snáď tieto horké pilulky dokázala vstrebať , to by však prevádzka novej ponorky musel byť bezproblémový . Hneď počas jedného z prvých ponorov sa ukázalo , že zaplavovací kohúty hlavných nádrží sú vyrobené z nekvalitnej ocele . Pod tlakom vody začali povoľovať . Najväčšia ponorka Kráľovského námorníctva sa hrozila premeniť v bájneho Leviatana a pohltiť všetkých 98 mužov na palube . Loď nakoniec zachránilo núdzové vynorenie . Vzápätí putovala späť do dokov k rekonštrukcii . Do plne operačného stavu sa Astute dostala až v máji tohto roku , trinásť rokov od začatia stavby . Vzhľadom k tomu , že jej životnosť bola naplánovaná na 25 rokov od roku 2004 , jedná sa už teraz v podstate o zastarávajúce plavidlo , navyše prenasledovanej smolou . Roku 2010 počas skúšok nabehla na plytčinu pri ostrove Skye . O rok neskôr na palube námorník vykonávajúci stráž obrátil zbraň proti svojim kolegom . Pred súdom vyšlo najavo , že pred nástupom do služby vypil dvadsať pív . Námorníctvo sa pokúsilo vylepšiť povesť Astute správou o jej úspechu v spoločnom cvičení s americkými atómovými ponorkami . Chvála smerovala samozrejme hlavne k 3D navigačnému a zaměřovacímu systému lode . Spokojnosť verejnosti sa zmenila na sklamanie veľmi skoro . Ukázalo sa totiž , že Astute ani zďaleka nedosahuje požadovanú třicetiuzlové rýchlosti - a vzhľadom na nastavenie reaktora a turbíny tejto rýchlosti ani nikdy nedosiahne .

 

Druhá ponorka triedy Astute , Ambush , bola námorníctvu odovzdaná na sklonku roku 2013 desať rokov od začatia stavby . Do stavu plnej operability jej chýba absolvovať skúšobné plavby . Prvá správa skúšobných komisárov konštatuje , že sa z ponorky Ambush podarilo odpáliť raketu Tomahawk a že tento test prebehol najskôr úspešne . To je formulácia , ktorá má do radostného optimizmu ďaleko .

 Pred týždňom verejnosť prvýkrát uzrela tretej ponorku triedy Astute , Artful . Vedúci oddelenia ponoriek britského ministerstva obrany kontraadmirál Mike Wareham povedal : " Dnešok predstavuje ďalší krok v ceste novej ponorky smerom k činnej službe . V budúcnosti bude hrať kľúčovú úlohu v našej podmorské stratégiu . "

Odpoveďou mu namiesto nadšenie bola pripomienka, že ponorka Artful mala byť v službe už roku 2012 . Pokiaľ bude hrať akúkoľvek úlohu , dôjde k tomu najskôr za tri roky . " Po skúsenostiach s Astute boh chráň naše námorníkov pred tým , čo ich čaká s touto plechovkou aj s tými , ktoré ešte prídu , " privítal ponorku Artful komentátor prestížneho Jane 's Lee Willett  Autor:Ondřej Fér-technet.idnes.cz

 

Naposledy zmenenésobota, 24 máj 2014 22:30
Pre písanie komentárov sa prihláste
návrat hore