Menu
Detektor mobilného telefónu alebo detektor GSM, GPS rušenia ?  Jammer detector EU

Detektor mobilného telefónu alebo d…

Tento praktický mobilný...

Ultrazvuk nám píska do uší, následky len tušíme. Ne-počujeme ho v kancelárii aj v obchode

Ultrazvuk nám píska do uší, následk…

Mnohí z nás, bez toho by ...

Základňové stanice mobilnej siete (BTS) a informácie o bunkách v SR.

Základňové stanice mobilnej siete (…

Základňové stanice (z ang...

Komunikácia mobilného telefónu. Ako funguje?

Komunikácia mobilného telefónu. Ako…

Komunikácia mobilného t...

GSM handover or handoff

GSM handover or handoff

GSM handover or handoff...

GSM Audio kodek / Vokodér

GSM Audio kodek / Vokodér

 GSM Audio kodek / Voko...

Logické a fyzické GSM kanály

Logické a fyzické GSM kanály

Logické a fyzické GSM kan...

Kontrola GSM výkonu a energetická trieda

Kontrola GSM výkonu a energetická t…

Kontrola GSM výkonu a en...

GSM frekvencie a frekvenčné pásma

GSM frekvencie a frekvenčné pásma

GSM frekvencie a frekvenč...

Účinná metóda proti odpočúvaniu - signál vytvorí šum, ktorý zabráni nahrávaniu hovorov.

Účinná metóda proti odpočúvaniu - s…

Výskumníci z Univerzity I...

Prev Next
Slovak Afrikaans Albanian Arabic Armenian Azerbaijani Basque Belarusian Bulgarian Catalan Chinese (Simplified) Chinese (Traditional) Croatian Czech Danish Dutch English Estonian Filipino Finnish French Galician Georgian German Greek Haitian Creole Hebrew Hindi Hungarian Icelandic Indonesian Irish Italian Japanese Korean Latvian Lithuanian Macedonian Malay Maltese Norwegian Persian Polish Portuguese Romanian Russian Serbian Slovenian Spanish Swahili Swedish Thai Turkish Ukrainian Urdu Vietnamese Welsh Yiddish

Drony je možné vyradiť počas letu aj špecifickým zvukom.

Tím vedcov z kórejského inštitútu Korea Advanced Institute of Science and Technology, KAIST, upozornil na zaujímavú slabinu dronov, bezpilotných dnes bežne predávaných lietajúcich strojov s rotormi.

Niektoré z nich je totiž možné potenciálne podľa ich zistení vyradiť počas letu špecifickým zvukom.

O výskume informoval PC World.

Problematickým komponentom, ktorý spôsobuje túto slabinu, môže byť gyroskop používaný na zisťovanie orientácie a rotácie a následne na stabilizáciu dronu pomocou jeho rotorov. Viac bežne používaných modelov gyroskopov má totiž podľa zistení KAIST rezonančnú frekvenciu, ktorou je možné gyroskopy potenciálne rozkmitať zvukom.

 

Následne takto rezonujúce gyroskopy dávajú na výstupe veľmi nestabilné dáta, ktoré síce majú správnu priemernú hodnotu ale oscilujú s veľmi veľkou odchýlkou. KAIST konkrétne otestoval päťnásť gyroskopov a rezonančnú frekvenciu našiel u siedmich z nich, v jednom prípade okolo 9 kHz, v ďalších dvoch okolo 20 kHz a v štyroch okolo 26 až 28 kHz.


Oscilácia dát z gyroskopu rozkmitaného na rezonančnú frekvenciu (modrou) a bez ovplyvňovania (červená) (obrázok: KAIST)

 

Dva z nich použil v zostavených do-it-yourself dronoch, gyroskop STMicroelectronics L3G4200D v drone s ovládacím softvérom Multiwii a InvenSense MPU6000 v drone so softvérom ArduPilot. Už analýza softvéru ukazovala, že veľmi oscilujúce dáta z gyroskopu môžu výrazne ovplyvniť ovládanie rotorov.

Ilustračné video, knokautovanie dronu šimpanzami

Vedci slabinu aj prakticky otestovali, keď zvuk spôsobujúci osciláciu generovali Bluetooth reproduktorom pripevným na samotnom drone a reprodukujúcim zvuk smerom na gyroskop. V prípade dronu s L3G4200D tento spoľahlivo vyradili v každom z dvadsiatich pokusov a dron padol na zem. V prípade druhého dronu rezonancia dron nevyradila, keď dáta z použitého gyroskopu oscilujú len v prípade dát z jednej osi a dron dáta získava aj z magnetometra.

Experiment samozrejme nie je praktickým útokom. Tím ale odmeral minimálnu potrebnú intenzitu zvuku na vyradenie dronu a následne vypočítal na akú maximálnu vzdialenosť je možné dosiahnuť takúto intenzitu pri použití silných smerových zdrojov zvuku. Pri použití LRAD 450XL so 140 dB by to malo byť do vzdialenosti 37.6 metrov, vedci to reálne ale neotestovali.

Zdroj PC World.

Naposledy zmenenéštvrtok, 21 júl 2016 11:08
Pre písanie komentárov sa prihláste
návrat hore