Menu
Ultrazvuk nám píska do uší, následky len tušíme. Ne-počujeme ho v kancelárii aj v obchode

Ultrazvuk nám píska do uší, následk…

Mnohí z nás, bez toho by ...

Základňové stanice mobilnej siete (BTS) a informácie o bunkách v SR.

Základňové stanice mobilnej siete (…

Základňové stanice (z ang...

Komunikácia mobilného telefónu. Ako funguje?

Komunikácia mobilného telefónu. Ako…

Komunikácia mobilného t...

GSM handover or handoff

GSM handover or handoff

GSM handover or handoff...

GSM Audio kodek / Vokodér

GSM Audio kodek / Vokodér

 GSM Audio kodek / Voko...

Logické a fyzické GSM kanály

Logické a fyzické GSM kanály

Logické a fyzické GSM kan...

Kontrola GSM výkonu a energetická trieda

Kontrola GSM výkonu a energetická t…

Kontrola GSM výkonu a en...

GSM frekvencie a frekvenčné pásma

GSM frekvencie a frekvenčné pásma

GSM frekvencie a frekvenč...

Účinná metóda proti odpočúvaniu - signál vytvorí šum, ktorý zabráni nahrávaniu hovorov.

Účinná metóda proti odpočúvaniu - s…

Výskumníci z Univerzity I...

Rámcová štruktúra GSM

Rámcová štruktúra GSM

Rámcová štruktúra GSM- R...

Prev Next
Slovak Afrikaans Albanian Arabic Armenian Azerbaijani Basque Belarusian Bulgarian Catalan Chinese (Simplified) Chinese (Traditional) Croatian Czech Danish Dutch English Estonian Filipino Finnish French Galician Georgian German Greek Haitian Creole Hebrew Hindi Hungarian Icelandic Indonesian Irish Italian Japanese Korean Latvian Lithuanian Macedonian Malay Maltese Norwegian Persian Polish Portuguese Romanian Russian Serbian Slovenian Spanish Swahili Swedish Thai Turkish Ukrainian Urdu Vietnamese Welsh Yiddish

Policajné autá budúcnosti ? Made in USA ?


Policajné autá budúcnosti ?

Nový systém umožňuje lustráciu evidenčných čísiel, vozidiel aj osôb. Postupne sa objaví v 780 policajných vozidlách.

V súčasnosti je v pilotnej prevádzke 30 policajných vozidiel, ktoré sa ľudovo označujú ako „inteligentné". Systém je už namontovaný aj v ďalších 300 vozidlách, ktoré spustia ostrú prevádzku od 1. januára 2014.

Podľa obchodného riaditeľa pre verejnú správu spoločnosti Soitron Petra Holbu v priebehu prvej polovice budúceho roka uvedú do prevádzky ďalšie inteligentné vozidlá. Celkovo ich v rámci celého Slovenska bude operovať 780. Ďalších 1 600 vozidiel je vybavených lokalizačným systémom AVL.

To znamená, že systémy nebudú vo všetkých policajných vozidlách, ktorých je toho času zhruba 4 000, ale Holba nevylučuje, že v prípade potreby sa postupne objavia aj v ďalších. Momentálne sa montujú iba do nových áut, nakoľko nie je ekonomické inštalovať ich do vozidiel s najazdenými 250 000 km, ktoré v priebehu polroka viac-menej doslúžia.

 

Čo všetko systém umožní

V batožinovom priestore sa nachádza plnohodnotný počítač a v kabíne dotykový displej, ktorý umožňuje hliadke voliť medzi rôznymi režimami. Okrem GPS a príslušných máp systém ponúka celý rad funkcií, napríklad možnosť zasielania obrazových a textových správ z dispečingu.

Táto funkcia sa môže ukázať užitočná pri pátraní po nezvestnej alebo podozrivej osobe. Dispečing totiž môže všetkým hliadkam ihneď rozposlať fotografiu a popis hľadanej osoby, čím sa podstatne urýchli pátranie.



Nové vozidlá sú vybavené tzv. lustračnou konzolou, ktorá v reálnom čase preverí údaje o osobách aj vozidlách.

Systém obsahuje čítačku kódov na občianskych a vodičských preukazoch, pasoch a na dokladoch vozidla. V prípade starších dokladov môže policajt navoliť údaje manuálne.

Systém preverí všetky databanky, či už sú to hlásenia o kradnutých vozidlách a evidenčných číslach, preverí kartu vodiča a priestupky, skontroluje platnosť technickej a emisnej kontroly a overí aj to, či má vozidlo platné povinné zákonné poistenie. Systém je zároveň napojený na databanku kradnutých vozidiel a evidenčných čísiel Interpolu.


Všetky vozidlá vybavené týmto systémom sú navzájom prepojené.
Pokiaľ policajt odhalí kradnuté vozidlo alebo evidenčné číslo, ale nemôže ho zastaviť, pretože sa napríklad nachádza v protismere a nie je možné sa otočiť, stlačením príslušného tlačidla na monitore dostáva dispečing hlásenie a môže poslať inú hliadku. Vo vozidle sa nachádza aj tzv. panic-button, čiže núdzové tlačidlo. Po jeho stlačení dostanú všetky hliadky avízo o kritickej situácii a môžu ihneď prísť kolegom na pomoc.



Ďalšou súčasťou systému je nahrávanie videí z premávky, ktoré okrem iného umožní hliadke vyznačiť si na časovej osi dôležitú sekvenciu, napríklad zachytený priestupok alebo dopravnú nehodu. Kamera priebežne a v reálnom čase načítava a lustruje evidenčné čísla vozidiel. Podozrivé evidenčné číslo sa ihneď zobrazí červenou farbou a zaznie aj akustický varovný signál. Hliadka tak môže okamžite zakročiť a pokiaľ to nie je možné, dáva informáciu dispečingu, ktorý následne môže poveriť iné policajné vozidlo. Ako povedal Holba, už v priebehu prvých dvoch týždňov pilotnej prevádzky polícia odhalila a vyšetrila tri ukradnuté vozidlá.


Systém je pripojený na server cez 3G sieť, nakoľko žiadne údaje sa z bezpečnostných dôvodov nemôžu nachádzať priamo v policajnom vozidle. To znamená, že počítač v aute slúži len ako prístupový terminál k centrálnym databankám a samotný neuchováva žiadne údaje.

Radarové vozidlá zatiaľ bez nového systému

Nový systém sa zatiaľ v civilných radarových vozidlách nenachádza, nakoľko tu vzniklo niekoľko technických problémov. Policajné radary totiž predstavujú veľmi špecifický typ zariadenia, ktorý potrebuje nielen príslušný hardvér, ale aj aplikácie. Podľa Holbu je síce prepojenie oboch systémov teoreticky možné, vyžiadalo by si to však rozsiahlu spoluprácu so všetkými dodávateľmi radarov.



Systém unikátny nielen v Európe

Podľa Holbu je tento slovenský systém jedinečný v tom, že integruje viacero funkcií. „Pozreli sme si systémy v Izraeli, Británii a USA. Každý z nich je zameraný určitým spôsobom, ale ani jeden neobsahuje všetky funkcie, ktoré ponúka ten náš." Niektoré sledovali len evidenčné čísla, ale neobsahovali lustráciu osôb alebo vozidiel, alebo nenahrávali premávku.

Práve z tohto dôvodu medzičasom o systém prejavilo záujem viacero krajín, predovšetkým Bulharsko, Rumunsko, Turecko a Rakúsko. Zatiaľ nie je jasné, či sa slovenský produkt objaví aj v zahraničí, nakoľko hardvér a softvér nie je všetko.

„Musia za ním stáť aj určité centrálne registre, napríklad databanky osôb a vozidiel a možnosť ich bezdrôtového prepojenia s policajnými autami. Bez nich systém nemôže fungovať," konštatuje Holba.



Súčasť širšieho projektu evidencie vozidiel

Inteligentné vozidlá sú len jednou časťou rozsiahleho projektu v hodnote 40,5 milióna eur, ktorý je financovaný z eurofondov. Druhú časť tvoria elektronické evidenčné služby, ktoré nedávno schválil slovenský parlament.

To znamená, že vodič resp. majiteľ vozidla si bude môcť na internete pripraviť a vyplniť príslušné formuláre, vybrať časenku a príde na dopravný inšpektorát v stanovenom čase. Na inšpektoráte potom na terminál zadá kód časenky a terminál mu určí číslo miestnosti alebo priehradky, kde sa evidenčný úkon vybaví. „Týmto spôsobom sa podstatne urýchlia a zefektívnia evidenčné úkony a vodiči už nebudú musieť tráviť na inšpektorátoch toľko času, ako doteraz," hovorí Holba.


Nové systémy v policajných vozidlách

Typ A (780 vozidiel):

- počítač s dotykovou obrazovkou a integrovanými čítačkami dokladov

- GPS navigácia

- AVL (sledovanie polohy vozidla)

- kamera na snímanie diania pred vozidlom

- systém rozpoznávania evidenčných čísiel

- 2x SIM karta

- mikrofón



Typ B (1 600 vozidiel):

- GPS navigácia
- AVL (sledovanie polohy vozidla)
- 1x SIM karta

Vozidlá so systémom typu A budú schopné:
- automaticky lustrovať načítané doklady v evidenciách a v informačných systémoch MV SR
- nahrávať video z premávky
- pracovať s videom priamo vo vozidle, napr. označiť dôležité časti záznamu
- automaticky rozpoznávať a lustrovať evidčenčné čísla
- navigovať posádku
- zaznamenávať taktické údaje (poloha vozidla, posádka, výbava, výzbroj a pod.)
- posielať správ medzi jednotkami v teréne, ako aj informácie z operačného strediska
- núdzové tlačidlo
- ukladať označené videá na prenosný HDD a následne preniesť údaje do archívu

 

 
Naposledy zmenenésobota, 15 február 2014 23:34
Pre písanie komentárov sa prihláste
návrat hore