Menu
Prečo sa slnečnica otáča za slnkom? Môže za to rast stonky a rozmnožovanie

Prečo sa slnečnica otáča za sln…

Slnečnica sa za slnkom o...

Blockchainový telefón, ktorý sa nedá odpočúvať - XPhone

Blockchainový telefón, ktorý sa …

Spoločnosť Pundi X tvrd...

Ploštice v dome ? Odpudzovače myší, kún, potkanov, mačiek, psov, vtákov, krtov, hrabošov, všetkého sa zbavte

Ploštice v dome ? Odpudzovače my…

Odpudzovače škodcov –...

Čo o vás prezradí váš vlastný webový prehliadač? Pozrite sa

Čo o vás prezradí váš vlastný…

To, že o vás prevádzko...

Česká firma dobýva Áziu potom, čo čínsky veľmajster neprekonal jej zámok

Česká firma dobýva Áziu potom, …

Slovenská patentovaná v...

Software zadarmo: oprava Windows či prevod textu do hovoreného slova

Software zadarmo: oprava Windows č…

Osvedčená sada aplikác...

Vyzerá ako z minulého storočia...

Vyzerá ako z minulého storočia..…

 ...a je veľmi drahý. ...

OS na desktope? Vyskúšajte Android Oreo na počítači

OS na desktope? Vyskúšajte Androi…

Mobilný OS na desktope? ...

Zbrane budúcej vojny: elektromagnetickí "ničitelia počítačov"

Zbrane budúcej vojny: elektromagne…

Elektromagnetické pulz...

Čo si odniesol z návodu ISIS pre bezpečnú komunikáciu na internete

Čo si odniesol z návodu ISIS pre …

23. 11. 2015V reakcii na ...

Prev Next
skafsqarhyazeubebgcazh-CNzh-TWhrcsdanlenettlfifrglkadeelhtiwhihuisidgaitjakolvltmkmsmtnofaplptrorusrslesswsvthtrukurvicyyi

Moderné automobily budeme musieť chrániť proti hackerom aj vírusom

 

Moderné automobily budeme musieť chrániť proti hackerom aj vírusom - Bezkľúčové elektronické otváranie a štartovanie auta ?

 Telematické systémy v moderných automobiloch prinášajú zákazníkom donedávna nevídané funkcie a komfort . Odborníci na počítačovú bezpečnosť ale zároveň varujú , že autá sa môžu stať cieľom útokov hackerov .

  

Vstavaná navigácia BMW Professional

 Moderné počítačové systémy v automobiloch sa môžu stať terčom útokov .


Rad moderných automobilov používa rôzne bezdrôtové technológie pre pripájanie externých zariadení alebo pre pripojenie k internetu .
Autá sú vybavené wi - fi , Bluetooth alebo dokonca vstavanými SIM kartami , počítačové zábavné a informačné systémy vozidiel sú čím ďalej prepracovanejšie a zložitejšie .

 To všetko preto , aby priniesli zákazníkom doteraz nevídaný komfort v podobe funkcií , ktoré sme si ešte pred pár rokmi nevedeli u automobilov predstaviť . A tiež napríklad kvôli asistenčným systémom pri havárii . Technicky sa tak ale autá stavia na úroveň počítačov , tabletov a chytrých telefónov , čo tiež znamená , že sa môžu stať novým terčom nenechavých hackerov .

 

Odomknú , naštartujú , ukradnú aj nájdu - realita dneška 

 

Zatiaľ čo v prípade počítačov a mobilov ide väčšinou hackerom o osobné dáta ( majú radi predovšetkým tá z kreditných kariet ) alebo prípadne zneužitie cudzieho pripojenia , v prípade automobilov ( snáď okrem zneužitie dátového pripojenia vozidla ) budú ich záujmy inej povahy . Všemožne prepojené dátové technológie áut im totiž umožní vozidlo napríklad ukradnúť . V horšom prípade by potom mohli hackeri použiť automobil aj ako vražedný nástroj - to ak by napríklad doviedli na diaľku u idúceho automobilu vyradiť brzdy .

 

Že to nie sú len katastrofické scenáre zo vzdialenej budúcnosti dokazujú pokusy bezpečnostných expertov aj ojedinelé prípady vzdialeného " napadnutie " vozidiel . Spoločnosť McAfee , výrobca počítačových bezpečnostných systémov , napríklad nedávno informovala o akcii naštvaného zamestnanca jedného dílerstvo vozov v Texase . Podarilo sa mu na diaľku naraz vyradiť z prevádzky motory u stovky áut . Zamestnanec ale pochopiteľne nebol ktovieaký hacker , len mal prístup do patričných systémov .

 

Výskumom zabezpečenie telematických systémov automobilov sa zaoberá pomerne mladá inštitúcia s názvom Center for Automotive Embedded Systems Security ( CAESS , Centrum pre bezpečnosť vstavaných automobilových systémov ) . Ide o spoločný podnik dvoch amerických univerzít ( University of California v San Diegu a University of Washington ) .

Univerzitným bádateľom sa v rámci tohto projektu už podarilo nájsť niekoľko spôsobov , ako určitý automobil " hacknúť " . Ukázali , že je možné na diaľku ( cez wi - fi , Bluetooth alebo mobilné pripojenie vozidla ) a bez patričnej autorizácie odomknúť automobil , naštartovať jeho motor , vypnúť alarm alebo auto lokalizovať pomocou GPS .

Ďalšie ich útoky prebiehali aj " zvnútra " vozidla . Pomocou modifikovaného hudobného súboru , ktorý sa v CD prehrávači správal ako poškodené CD , sa im podarilo vysielať príkazy do riadiacej jednotky automobilu a mohli takto napríklad vypnúť motor . Podobným spôsobom by mal ísť vraj vykonať kompletnú update firmvéru riadiacej jednotky .

 

Výrobcovia budú musieť zlepšiť zabezpečenie

 

Na konferencii Black Hat USA ale predviedli Don Bailey a Mat Soľník niekoľko ďalších útokov na telematické systémy vozidiel . Tímov , ktoré sa teda bezpečnosťou počítačových systémov automobilov zaoberá , je viac .

Zatiaľ ide ale v drvivej väčšine o výskumné skupiny , ktoré zistené nedostatky hlásia automobilkám a snažia sa s nimi pracovať na náprave . Napríklad tím CAESS vykonával všetky svoje pokusy na jednom konkrétnom nemenovanom vozidle strednej triedy , ktoré bolo v danom prevedení na trh v USA dodaný medzi jedným a dvoma stovkami tisíckami kusov . Bezpečnostní experti navyše zdôrazňujú , že výrobcovia automobilov doteraz na zabezpečenie svojich systémov príliš nedbali a že k zneužitiu niektorých ciest môže dôjsť len preto , že výrobcovia neimplementovali niektoré všeobecne známe bezpečnostné princípy .

 

Zdôvodňujú to tým , že doteraz sa výrobcovia nemuseli takými otázkami zaoberať , autá jednoducho donedávna nebola " sieťovými zariadeniami " . Prirovnávajú to k stavu v oblasti osobných počítačov niekedy začiatkom deväťdesiatych rokov , keď začal výraznejšie nástup internetu .

Zároveň ale podľa nich existujú iné bezpečnostné chyby , ktoré pramenia z celkovej zložitosti automobilov az faktu , že sa skladajú z radu komponentov od mnohých výrobcov . Práve v spôsoboch napojenie a komunikácie týchto rôznych súčastí sa často skrývajú bezpečnostné trhliny .

 

 

 

Naposledy zmenenésobota, 31 máj 2014 22:27
Pre písanie komentárov sa prihláste
návrat hore